Moje konto
login:
hasło:
Praca

Zakupy i sprzedaż w Internecie, czyli rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży w realiach branży piekarsko-cukierniczej

artykuł pochodzi z Przeglądu Piekarskiego i Cukierniczego


Po raz kolejny - w ramach cyklicznej analizy różnorakich zastosowań informatyki w naszej branży - zajmiemy się tematyką szeroko rozumianego Internetu. W poprzednim wydaniu PPiC poddaliśmy dokładnej analizie kwestie związane z reklamą; tym razem nadszedł czas na sprzedaż i zakupy w Internecie.

Statystycznemu piekarzowi i cukiernikowi (oczywiście, jeśli ktoś taki w ogóle istnieje!), na hasło zakupy i sprzedaż w Internecie bardzo często zapala się jeszcze w głowie "czerwone światło" ostrzegawcze. Co prawda sytuacja ta z roku na rok ulega szybkiej poprawie, jednak w porównaniu z innymi branżami piekarnie i cukiernie w stosunkowo niewielkim stopniu wykorzystują Internet w realizacji zakupów i prowadzenia sprzedaży. Być może jest to konsekwencja ogólnie niskiego poziomu informatyzacji w naszej branży? Być może mało upowszechnionego dostępu do globalnej sieci? A może po prostu niewiele jest praktycznych zastosowań Internetu w codziennej działalności handlowej piekarni i cukierni? Jak z wieloma tego typu dylematami, prawda leży gdzieś pośrodku... Spróbujmy przeanalizować więc kolejno różne aspekty działalności handlowej w Internecie realizowanej przez piekarnie i cukiernie:

Zakupy w Internecie - o ile w całkiem nieodległych jeszcze czasach - nie dawniej niż kilka lat temu - zakupy w Internecie powszechnie uważane były za fanaberię i niepotrzebne kuszenie losu (bo przecież w Internecie aż roi się od oszustów i naciągaczy!), to dzisiaj praktycznie każdy z nas ma już za sobą doświadczenia związane z zakupami w sieci. Co więcej, dla wielu osób - i to niezależnie od miejsca zamieszkania - sieć WWW stała się podstawowym, a czasem jedynym miejscem dokonywania zakupów. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić towar lub usługę, której nie dałoby się kupić lub zamówić w Internecie. Sklepy internetowe, serwisy aukcyjne, porównywarki cenowe - wszystkie one kuszą nas możliwością dokonania zakupów bez wychodzenia z domu czy biura. Dzięki płatnościom elektronicznym także samo uregulowanie należności za zakupy odbyć się może bez wstawania z przysłowiowego fotela. Jednym słowem - rola Internetu jako zakupowej platformy handlowej w gospodarce polskiej z miesiąca na miesiąc i z roku na rok wzrasta.

A jak wygląda dziś realizowanie zakupów w Internecie przez piekarnie i cukiernie? Jakie są możliwości i perspektywy? Cóż, od razu należy sobie jasno powiedzieć, że statystyczny zakład niezwykle rzadko kupuje w sieci. Owszem, piekarze chętnie przeglądają strony internetowe dostawców maszyn, urządzeń, drobnego osprzętu i surowców do produkcji. Często też, posługując się informacjami z tych stron internetowych, podejmują decyzje zakupowe. Przy okazji, odwiedzając strony internetowe potencjalnych dostawców wyrabiają sobie też podświadomie opinie o tych kontrahentach. Stąd też, dla firmy sprzedającej w Internecie tak ważne jest zbudowanie funkcjonalnej i atrakcyjnej graficznie strony internetowej, oraz ciągłe jej rozwijanie i ulepszanie pod kątem stale zmieniających się potrzeb Klientów i tendencji w Internecie. O tym, jak ważny jest to element w handlu internetowym, pisaliśmy w poprzednich wydaniach PPiC.

Powróćmy jednak do wąsko rozumianych zakupów w Internecie. Funkcjonuje obecnie na rynku piekarsko-cukierniczym co najmniej kilka dużych sklepów (serwisów) internetowych, które oferują rzemieślnikom drobny osprzęt i akcesoria (np. blachy wypiekowe, formy, rózgi, szczotki, noże do krajalnic, itd.) oraz surowce (w Internecie najchętniej kupujemy polepszacze, koncentraty, mieszanki, itd.). Można przy tym założyć, że intensywność zakupów we wspomnianych grupach produktowych będzie systematycznie rosnąć wraz ze wzrostem ilości osób, które spróbowały takich zakupów. Osprzęt i akcesoria, podobnie jak niektóre surowce, wydają się być wprost stworzone do obrotu w handlu internetowym. Wszak nie ma potrzeby ani ich oglądać, ani testować przed zakupem - zamówienie złożone poprzez stronę internetową będzie całkowicie wystarczające. Przy okazji zaoszczędzi nam też czas niezbędny do dokonania zakupu w tradycyjny sposób.

Warto zwrócić przy okazji uwagę na daleko idące konsekwencje dynamicznego rozwoju zakupów internetowych realizowanych przez piekarnie i cukiernie. Przenoszenie aktywności handlowej firm do Internetu powoduje gwałtowny wzrost dostępności informacji i, co za tym idzie, możliwość szybkiego porównania oferty wielu producentów i dostawców. Bez wychodzenia z zakładu, właściciel firmy dokonać może teraz wstępnej oceny oferty i zainicjować kontakt z dostawcą. W konsekwencji swoisty regres przeżywają inne, bardziej tradycyjne formy kontaktów biznesowych. Dotyczy to zwłaszcza targów branżowych, które od kilku lat borykają się z coraz niższą frekwencją wśród wystawców i, co zwłaszcza niepokoi, wśród odwiedzających. Czas pokaże, na ile tendencja ta będzie się umacniać.

Istnieje jednak także druga strona medalu. Proces wyboru szeregu niezbędnych w zakładzie maszyn i urządzeń - z racji znacznych kosztów zakupu i kluczowego znaczenia dla zdolności produkcyjnych zakładu - polega na żmudnej analizie dostępnej na rynku oferty, zasięganiu opinii innych piekarzy i cukierników, równoległych rozmowach z kilkoma dostawcami, czasami też na testach i próbnych "przebiegach".... Cały czas pamiętamy też o tym, że wybór i zakup np. pieca czy silosu oznacza związanie się z jego dostawcą na długi okres (przeglądy, remonty, itd.). Wszystko to powoduje, iż klasyczny zakup w Internecie, rozumiany jako wybór spośród produktów oferowanych w sklepie internetowym i umieszczenie ich "w koszyku", nie wchodzi najzwyczajniej w grę. Nie zanosi się także na to, aby w najbliższej przyszłości cokolwiek miało się zmienić w tym zakresie. Inna sprawa, że Internet na większości z wymienionych faz zakupu będzie - w taki lub inny sposób - z pewnością przydatny.

Sprzedaż w Internecie - jeśli przyjmiemy za prawdziwą tezę, iż właściciele piekarni i cukierni coraz chętniej korzystają z oferty sklepów i serwisów internetowych zaopatrując swoje zakłady w urządzenia, akcesoria i surowce, to w przypadku sprzedaży wyrobów gotowych istota problemu sprowadza się do następującego pytania: czy potrafimy wyobrazić sobie Klienta, który zakupu pieczywa lub wyrobów cukierniczych dokonuje w Internecie? Odpowiedzi na tak postawione pytanie udzielić można w dwóch płaszczyznach; w odniesieniu do Klienta końcowego (konsumenta) dokonującego zakupów w zakładowych sklepach firmowych, oraz analizując model współpracy B2B, gdy bezpośrednim kontrahentem dla naszego zakładu jest zewnętrzny sklep spożywczy, market, itd.

Jeśli chodzi o bezpośrednią sprzedaż w Internecie wyrobów piekarsko-cukierniczych Klientowi końcowemu, perspektywy rozwoju nie wydają się być najlepsze. Powód jest bardzo prozaiczny: jednymi z najistotniejszych bodźców skłaniających Klienta do wyboru i zakupu pieczywa oraz wyrobów ciastkarskich i cukierniczych są na ogół jego wygląd zewnętrzny, kształt, zapach, czasem także kontakt z wyrobem poprzez dotyk. Jednym słowem - bezpośrednie obcowanie z produktem. Niezwykle ważne jest także odpowiednie zaaranżowanie stanowiska sprzedaży i atrakcyjne wyeksponowanie wyrobów. Na pierwszy rzut oka widać więc, że sklep internetowy w bardzo niewielkim stopniu spełnia takie wymagania. Co prawda trwają obecnie prace nad przekazywaniem poprzez Internet takich bodźców zmysłowych jak zapach, smak czy temperatura, jednak są to w dalszym ciągu projekty rodem z przyszłości.

Chlubnym wyjątkiem są w tym kontekście pewne grupy wyrobów, które z powodzeniem są sprzedawane Klientom końcowym poprzez Internet. Na uwagę zasługują tutaj przede wszystkim torty i ciasta na zamówienie, oraz wyroby czekoladowe, praliny, itd. Klienci chętnie decydują się na e-zakupy zwłaszcza wtedy, gdy mieli już wcześniej do czynienia z wyrobami z danego sklepu. Zawsze jednak musi być ten pierwszy raz! Na rynku funkcjonuje co najmniej kilkanaście sklepów internetowych oferujących wymienione wyroby - najłatwiej znaleźć je poprzez wyszukiwarki internetowe (np. Google).

Drugą analizowaną przez nas płaszczyzną będzie sprzedaż internetowa B2B, czyli realizowana na rzecz Klienta biznesowego. Na wstępie warto zaznaczyć, że wraz z postępującą informatyzacją zakładów piekarsko-cukierniczych i sklepów (nie wspominając nawet o super i hipermarketach) sprzedaż internetowa, i szerzej - elektroniczna wymiana informacji handlowych w kanale B2B, będzie się burzliwie rozwijać. Takie tendencje już od dawna zaobserwować można w innych, nieco bardziej zinformatyzowanych branżach. Już wkrótce standardem będzie przesyłanie przez sklepy i markety zamówień drogą elektroniczną za pośrednictwem Internetu. W stronę przeciwną natomiast, zakłady piekarsko-cukiernicze wysyłać będą odbiorcom dowody dostaw i faktury sprzedaży.

Podsumowując - wydaje się pewne, że perspektywy rozwoju handlu internetowego w branży piekarsko-cukierniczej są, z nielicznymi może wyjątkami, niezwykle obiecujące. Tym bardziej, że coraz większa liczba właścicieli zakładów zaczyna doceniać Internet jako szybkie, tanie i skuteczne medium dotarcia do dostawców i odbiorców. Także na łamach Przeglądu Piekarskiego i Cukierniczego będziemy dokładnie przyglądać się temu procesowi.


autor: Maciej Latawiec

Katalog firm
Ogłoszenia
najnowsze
miesiarka masz..
miesiarka..
dzielarka..
miesiarka ibis..
wałkownica z..
dzieże do..
dzieże do ..
dzieże do..
miesiarka mac..
wałkownica..
miesiarka masz..
miesiarki masz..
dozownik ..
zmywarka..
miesiarka masz..
wałkownice do..
mieszałka vmi..
mieszałka xun..
miesiarka masz..
mikser tekno..
Strona główna | Regulamin portalu | E-mail | Reklama | Kontakt