Moje konto
login:
hasło:
Praca

Sklepy firmowe, czyli jak zrozumieć konkurencję w czterech krokach

Małgorzata Dziubała, Aleksandra Lechwar-Szwarc
www.kreatywnybutikone.pl


  Na większość czynników zewnętrznych, które oddziaływują na Ciebie i Twój biznes, nie masz zazwyczaj żadnego wpływu; w najlepszym razie, wpływ ten jest bardzo ograniczony. Nie oznacza to jednak, że musisz się biernie poddawać temu, co się wokół Ciebie dzieje! Możesz zawsze wykorzystać wszystkie zewnętrzne okoliczności na swoją korzyść. Pod warunkiem jednak, że będziesz dobrze je znał.

  Dlatego teraz przyjrzymy się konkurencji. Nie możesz jej zmienić, ale możesz poznać jej działanie i zrozumieć specyfikę. Tylko tyle i aż tyle. Wojnę wygrywa ten, kto wiedzę o przeciwniku wykorzystuje w optymalny dla siebie sposób. Znając konkurencję, będziesz mógł dobrać odpowiednio narzędzia marketingowe, aby wyróżnić się z tłumu i przyciągnąć do siebie Klientów.


  Krok 1. Sprawdź ofertę pobliskich sklepów firmowych Twoich konkurentów.

 'Ale odkrycie!' pojawia się teraz w Twojej głowie. Przecież to takie oczywiste! Ale czy aby na pewno potrafisz odpowiedzieć na następujące pytania?

 Jakie są kluczowe produkty konkurencji? Czy konkurenci świadczą dodatkowe usługi? Czy mają jakieś specjalizacje? Jakie są ceny? Czy asortyment jest stały, czy często się zmienia? Czym wyróżnia się dany sklep?

 Nie możesz liczyć na to, że to, co dobre dla innych firm - będzie też dobre dla Ciebie. Jeśli konkurencja słynie na przykład z różnorakich bagietek, a ostatnio wprowadziła także sprzedaż kawy i herbaty na miejscu i na wynos, to otwieranie piekarni z takim samym asortymentem może być skazane na porażkę. Klienci być może odwiedzą Ciebie jeden lub dwa razy, po czym wrócą do swoich znajomnych już miejsc. A nawet jeśli zostaną u Ciebie, to potencjał na wzrost sprzedaży (generowany przez zwiększającą się ilość Klientów) będzie bardzo niski. Możesz mieć oczywiście i bagietki i ciepłe napoje w ofercie, ale niech będą dodatkiem do produktów, które będą u Ciebie najważniejsze, np. chleby tylko na zakwasie.

 Krok 2. Rozpoznaj profil Klienta konkurencyjnych sklepów.

 To jest niezwykle istotna część tej analizy. Możesz sam kilka razy odwiedzić konkurencyjne miejsce - jako gość. Pewnie dużo łatwiejsze jest to w miastach, a nie małych miejscowościach, w których wszyscy się znają. Tym niemniej możesz przynajmniej wybrać się tam na zakupy. Poproś także rodzinę i znajomych o pomoc. Im więcej zebranych faktów, tym lepiej.

 Jeśli do sąsiedniego sklepu przychodzą głównie starsze osoby z okolicznych bloków, to warto wtedy pomyśleć o ofercie dla rodzin z dziećmi. Oczywiście, jeśli też mieszkają w pobliżu lokalizacji, która Cię interesuje lub gdzie już prowadzisz działalność.

  Krok 3. Przeanalizuj narzędzia marketingowe stosowane przez konkurencję.

  Jaką rolę pełnią i czy cieszą się popularnością wśród Klientów? Może jedna z piekarni posiada Kartę Stałego Klienta albo raz w miesiącu stosuje promocję, oferując zakupy w kwocie ponad 20 zł z dużym rabatem? Wówczas warto o tym pamiętać, aby mądrze skopiować takie narzędzie na swoją korzyść, albo podjąć świadomą decyzję, czego na pewno nie chcesz robić.

  Krok 4. Zrób listę mocnych i słabych stron konkurencji.

  Na koniec zbierz wszystkie zdobyte informacje w całość. Będzie to bardzo przydatne do podjęcia decyzji: jaki charakter sklepu ma największe szanse powodzenia w danym czasie i w danym miejscu?

Po starannym przeanalizowaniu wszystkich czterech kroków będziesz w stanie stworzyć ofertę, która odpowiadać będzie na niezaspokojone potrzeby Klientów. Taka oferta musi być inna od tej, którą posiada już konkurencja.

Stale zadawaj sobie pytania: w czym mogę być lepszy niż okoliczne sklepy? jak optymalizować swoje działania, aby wyróżnić się i przyciągnąć do swojego sklepu jak najwięcej Klientów?

Warto pamiętać o słowach Clyde Fesslera, byłego zastępcy szefa Harley Davidson: "Skręćmy w lewo, gdy konkurencja idzie w prawo". Ale żeby móc skręcić w odpowiednią stronę, trzeba dobrze poznać kierunek, w którym podąża konkurencja.


Katalog firm
Ogłoszenia
najnowsze
diosna..
miesiarka..
wałkownica..
diosna +2..
miesiarka..
miesiarka..
miesiarka..
miesiarka masz..
miesiarka masz..
mieszałka xun..
miesiarka masz..
miesiarka..
2 miesiarki..
mieszałka..
krajalnice do..
krajalnice do..
mieszałka..
miesiarka masz..
mieszałka w&p..
mieszałka w&p..
Strona główna | Uwagi w sprawie serwisu | E-mail / www | Regulamin portalu | Reklama